Статия от Стела Христова – Сачи за специалния брой на тема “Време за промяна” на списание OM Yoga & Lifestyle
Рисуването с къна, наричано мехнди или хенна, е древно изкуство, чиито корени можем да открием в Южна Азия, Близкия изток и Африка.
Дълбоката връзка на къната с ритуалите за женственост, пречистване и защита, с религиозните системи на различните народи, я превръща в универсална система от изразни средства за всяка жена в търсене на своята идентичност: полова, енергийна и духовна. С гордост ще чуете представители на различните етнически общности, в които се прилага къна, да казват: “Това е нашето изкуство, тук е възникнало, свързано е с нашите вярвания”.
Къната обединява жените както никоя друга практика. През традицията и канона към съвременната поп и ню ейдж култура, древното изкуство е любим аксесоар за дамите по целия свят.
Историческите източници разкриват, че къната се е прилагала много преди възникването на световните религии – откриваме я в следите от харапската цивилизация, по мумиите в Египет, в древни санскритски текстове. Пътуването в света на хенна отваря един нов хоризонт – на първообразите на идеите, на космическия ред и на основата на битието. Отвежда към корените на ритуала – а именно ведическата култура, съществувала хилядолетия назад във времето. Култура, отвъд географските и исторически измерения, която дава на човечеството универсална матрица на познание и способи за хармония между материално и духовно развитие.
Промяната от материя към дух
Текстовете на Пураните, Кама Сутра и Дхарма шастрите описват 64-те класически ведически изкуства (калас), които изучавал благородният и образован човек.
Естетическото въздигане на личността било важно за духовното, емоционално и социално добруване. Безброй прераждания душата атма се лута в кръговрата на самсара в търсене на истинското си Аз. Божествена искра, отнесена далеч от огъня, който дава сила и светлина. Сътворяването на красивото е възможност за осъзнато единение с Твореца и Творението Му, за свързване с другите и намиране на смисъл.
В психологически план чрез изкуството изразяваме себе си, нашите емоции и копнежи, обозримото и това отвъд думите и разума. Изкуството учи да говорим с езика на любовта, вярата и въображението. Да общуваме с другите чрез съкровението на сърцето.
В контекста на 64-те изкуства рисуването с къна мехнди е холистична практика, която обединява поне четири от тях:
Viseshakacchedya vidya – декориране на лицето и тялото с естествени пигменти.
Utsadana – лечение и пречистване чрез парфюми (етерични масла).
Vrikshayurvedayoga – лечение чрез билки.
Dharana-matrika – използването на амулети.
Във философията на Ведите индивидът се описва като съвкупност от три елемента: физическо тяло, енергийно тяло и душа. Тантра текстовете препоръчват на конкретни места върху тялото да се рисуват сакрални символи: с глина/сандал – тилак, с куркума и минерали – бинди/ синдхур и с къна – мехнди или най-общо казано: различни знаци на божествената двойка Вишну и Лакшми. По този начин физическото тяло, често приемано за окова на свободния дух, се превръща от инертна материя в храм – обител на Аз-а и Свръх Аз-а. Рисунките изразяват вяра, социален статус, но също и опит за протекция от Майа – енергията на илюзията и мрака.
Освен биологичното тяло, рисунките с лечебни билки и ароматни масла пречистват и пазят нашето фино тяло (съзнанието, ума) от влиянието на нисши астрални форми, демонични сили и енергийни атаки. Специално подбраните символи служат като мощен амулет. Някои от характерните за Индия символи са: мандали, лотос, пауни, риби, Ганеша и слончета, музикални инструменти, листа и цветя. За Близкия изток – флоралните плетеници, а в Африка се използва богат език от фигури, предимно в геометрични форми.
В берберските и близкоизточни вярвания кожата е фината граница между човека и космоса, между вътрешния и външния свят, между света на хората и този на духовете. Рисунката с къна е едновременно щит срещу джинове и зли очи, но и проводник на барака – благословия, късмет, благополучие и изобилие. Или казано отново с езика на Ведите – добра карма, пренастройка на съдбата в благоприятна посока.
Промяна в съдбата
Идва моментът да свържем рисуването с къна с друга ведическа наука – хиромантия или анализ на дланите. Именно чрез хиромантия опитният астролог може да отличи различни линии, дялове и образувания, които представят деветте основни планети в хороскопа на човека или неговата съдба.
Кармата се създава чрез три способа: мисли, думи и дела. “По делата им ще ги познаете” е стара фраза, която означава, че можем да мислим и казваме много неща, но реалната ни същност и вътрешният ни свят се проявяват чрез нашите действия. Ръцете са основните средства, чрез които изграждаме всеки ден нашия свят – даваме, взимаме, грижим се и разрушаваме, сочим и благодарим. Дланите са изпъстрени със знаци и символи, които отразяват натрупването на кармични връзки и предразположения, нашата природа и съдбовна посока. И макар че общият характер на ръцете не се променя, линиите, шарките и образуванията често се изменят заради динамиката на кармата ни и изборите, които правим.
Рисунката с къна традиционно се изпълнявала само на дланите – за големите духовни и социални празници – Джанмастами, Холи, Дивали, Наваратри, на сватби и други семейни тържества. Чрез нанасянето на нови линии, на благоприятни елементи и фигури, изписваме нова съдба, прибавяме ново предназначение на живота си, чрез доверие към висшия закон и висшето добро. Медитираме върху нов контекст на съществуващото и приемаме единението си с всичко около нас. Първият и най-разпространен и до ден днешен символ, изписван на дланите, е кръгът – репрезентация на Суря Нараяна, слънчевия бог. Суря е специална инкарнация на Всевишния, чиято мисия е да ни даде мъдрост, сила, здраве и ентусиазъм.
Промяна в социалната роля
Ритуалите с къна съпровождат и промяната в социалния статут на жената в културите на Южна Азия, Северна Африка и Близкия изток: достигането до полова зрялост, превръщането й в съпруга и в майка.
Съпругата
Повечето от нас асоциират рисунките с къна със сватбения ритуал. В държавите със силни традиции на къносване тази церемония се смята за начало на сватбените тържества. Нощта на къната събира жените от двете сродяващи се семейства на колоритно тържество. Бъдещата невеста бива къносана от върховете на пръстите на ръцете до лактите, от стъпалата чак до коленете. Екзотична декорация получават и всички гостенки на сватбата.
Важността на този ритуал е свързването на девойката с изначалната женска енергия – тази на Лакшми. От връзката на жената с Лакшми идва силата да се преодолеят скърби и тревоги, болести и неволи, защото съпругата е тази малка частица на богинята, от която цялото семейство ще черпи своите емоционални, психологически и здравословни ресурси.
Майката
Съществуват силни традиции жените да бъдат рисувани, след като влязат в деветия месец на бременността. Облечена в нови и светли дрехи, бъдещата майка получава красиво мехнди, подобно на сватбеното. Това е напомняне, че целта на брака е увенчана с успех с идването на рожба. В съвременен контекст е прието коремите на бременните да се изрисуват и с мандали – символ на вселената и кръговата. Отваряне на портал към новия живот с благословия детето да бъде водено от осъзнатост и свързаност.
Ритуалът за изрисуване на жената след раждането е традиционен начин за възпиране на отрицателните енергии, които причиняват болести, следродилна депресия и слаба връзка с бебето. Прилагане на къна върху майката след раждане я предпазва от ставане и възобновяване на домакинската работа поне седмица-две. Това й позволява да си почине правилно, да възвърне своите физически и емоционални ресурси, да се свърже пълноценно с новото си дете и да се почувства отново красива. Страните, които имат тези традиции, отчитат много ниски нива на следродилна депресия.
В Аюрведа и арабската медицина къната е призната билка за женско здраве – съставните масла на къната, основният от които е лавсон, са естествени антидепресанти, с антисептично и антибактериално действие. Маслата на къната, приложени върху кожата, проникват в лимфата и кръвта и стимулират организма да произвежда окситоцин, хормона на щастието, толкова важен за регулярното протичане на цикъла, за фертилността, износването на бременността, лекото раждане, бързото възстановяване. Смята се, че редовното прилагане на къна е превенция срещу гинекологични заболявания.
Разбира се, каквото и да изпишем на ръцете си, с каквито и амулети да се обкичим, колкото и ритуали да извършим – истинската трансформация и приемане се случва в сърцето, тогава, когато то запее на езика на любовта. Колкото по-често изрисуваните длани са допрени в молитва, толкова повече се увеличава шансът да се сбъднат благословиите, изписани върху тях. А красивите форми са тази чернова, която поглеждаме, за да не забравяме нашата мисия, компас на съзнанието по пътя на духовно просветление.
Стела Христова – Сачи е основател на образователния проект “Ателие по индийска култура”. Води курсове и семинари по ведическа кухня, рисуване с къна, красота и женственост. Организатор на Ратха Ятра фестивал в България. Откриваме я във facebook@StelaSaci и instagram@stelasaci
Можете да посетите специалното ателие със Стела Христова – Сачи, посветено на индийската стилистика, на 10 април, неделя, от 11:00 ч. в различното място за събития на OM Yoga & Lifestyle. За повече информация вижте линка на събитието във Facebook ТУК
Още вдъхновяващи статии ви очакват в дигиталното издание на списание OM Yoga & Lifestyle. ВИЖТЕ ВСИЧКИ БРОЕВЕ ТУК