Очаквайте скоро онлайн платформата omyoga.bg!

Да приемеш себе си изцяло – с йога

Животът в съвременния кариерно-ориентиран свят е превърнал мнозина от нас в перфекционисти. Забързаното ни шумно ежедневие като че ли окуражава поставянето на амбициозни цели и постигането им на всяка цена. И макар това да си има предимства – като факта, че все повече от нас намират куража да следват дори най-смелите си мечти – често се оказва пречка за нашето щастие.

Вероятно сте чували израза: “За да си умел в отстраняването на проблеми, трябва да те бива и в намирането им”. А да живееш живота си като безкрайна игра на “Открий десетте разлики” между това, което ти се иска да беше и това, което наистина е, е болезнено и изтощително.

Никак не е лесно обаче да спрем да виждаме света по този начин. Ние всички знаем, че не трябва да се впрягаме толкова за дреболии, но това не ни спира да го правим. Причината за това е, че перфекционизмът ни често има защитна функция. Нашата свръхкритичност се ражда в отговор на натиска, който животът ни оказва – твърде строги родители, груби съученици, взискателни шефове. С други думи, вкопчваме се в контрола толкова здраво, защото подсъзнателно не вярваме, че имаме друг избор.

Следователно, за да се освободим от перфекционизма, е необходим подход, който да резонира с нас не само на интелектуално, но и на емоционално ниво. Целта е не просто да “заглушим” педантичния си ум, а да постигнем трайно душевно спокойствие. Тук на помощ идва йога, която ни учи как да пуснем контрола и да живеем осъзнато. Всеки път, когато усетим как хватката на критичното мислене се затяга около нас, можем да намерим убежище в йогийската философия, в асаните и осъзнатото дишане.

Тук и сега
Виняса – един от най-широко разпространените йога стилове и мой личен фаворит – изисква синхронизацията на дишането ни с всяка асана. Това означава, че броени мигове след началото на практиката целият фокус бива погълнат от намерението да поддържаме този баланс между дъх и движение. Така много скоро се оказва, че в умовете ни просто не е останало място за тревоги и безкрайно повтарящи се монолози.

Независимо от типа йога, който практикуваме, дишането е основният фокус. Това е безценно средство в борбата с критичните мисли, тъй като ни дава обект, върху който да съсредоточим вниманието си. Според един от основните психологически принципи, за да се отървем от даден вреден навик, е необходимо да намерим друг, с който да го заместим. Ако искаме да спрем отрицателните мисли, трябва да дадем на ума нещо по-конструктивно. А каква по-добра цел от стремежа да сме напълно тук и сега?

Ела такъв, какъвто си
Когато се запалих по йога, практиката ми бързо се превърна в ключова част от моята лична борба с перфекционизма. Причината за това? За пръв път от години подхващах начинание, в което не се целеше постигането на някакъв външно измерим резултат. Вече нямаше натиск на университета да изкарвам добри оценки, надпреварата за “лайкове” онлайн или дори стремежа към “идеалното” тяло, характерен за много други форми на физическа активност. Цялата състезателност на западното ни общество сякаш изчезваше в момента, в който стъпвах на постелката. По време на практика често чувах как преподавателите ни насърчават да слушаме телата си. Да присъстваме напълно. Да спрем, когато усетим, че имаме нужда. И така в единственото ни мерило за успех се превръщаха… собствените ни усещания.

В йога измерваме напредването си не по това дали сме успели да направим челна стойка или сме свалили килограми, а според това как се чувстваме: Присъстваме ли осъзнато по време на практика? Успяваме ли да овладеем блуждаещите си мисли? Съумяваме ли да приложим новопридобитото си знание в ежедневния живот?

Това е част от магията на йогийската философия – тя насърчава да се водим от вътрешната си мотивация, вместо да търсим външно одобрение. А веднъж щом спрем да преследваме всевъзможните “награди”, които обществото ни предлага (като кариера, пари и статус), ставаме свободни да правим това, което наистина искаме.

Стъпка по стъпка
Йога ни учи как да овладеем най-малката градивна единица на нашия живот – дъха – и как чрез него да живеем осъзнато в настоящето. Правилното йогийско дишане стои в основата на всяка една практика, асана и движение. За да се развиваме в йога, е важно да се фокусираме не върху изпълнението на сложни пози, а върху пълноценното ни дишане и присъствие.

Възприемането на този принцип и в ежедневния живот снема от плещите ни огромно количество стрес. Йога ни учи, че е нужно не да контролираме бъдещето, а да овладеем настоящето. Вместо непрестанно да се губим в грандиозни планове, може просто да съсредоточим усилията си в стъпката, която стои пред нас. Стига само да правим това – да продължаваме да даваме най-доброто от себе си във всеки миг – успехът ни ще се погрижи сам за себе си.


Текст: Ралица Петрова


Още вдъхновяващи статии ви очакват в дигиталното издание на списание OM Yoga & Lifestyle. ВИЖТЕ ВСИЧКИ БРОЕВЕ ТУК

Абонамент

Абонирай се за неограничен достъп до онлайн йога класовете и електронното издание на списанието.
АБОНИРАЙ СЕ
[email protected]
omyoga.bg © 2021 Всички права запазени
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram