Очаквайте скоро онлайн платформата omyoga.bg!

Празници, без чувство за вина

“Той показа думите “шоколадов кекс” на група американци и си записа техните асоциации. “Вина” най-често се споменаваше. Ако този отговор не ви впечатлява, помислете върху отговора на французите. Те казаха “празник”.
– Майкъл Полан

Наближават уютните, топли, весели празници. Но успяхме ли да напазаруваме достатъчно и за всички? Дали ще зарадваме любимите си? Пак ли ще се наложи да чакаме с часове в задръствания по пътя към дома и зимния курорт. И тези огромни и пищни трапези!

Несъмнено с наближаването на празниците се увеличават шансовете да избираме не толкова здравословните храни. Медиите не пропускат случай да ни го напомнят, размахвайки строго пръст и предлагайки екстравагантни трикове за по-малко калории и килогрaми. Тези практични насоки могат да ни помогнат, но могат и да ни натоварят, заменяйки уханния канелен аромат с неприятен послевкус на чувство за вина.

Това време на годината може да бъде вълшебно, ако самите ние позволим, без да се наказваме с мрачни мисли заради парчето баница или заради това, което не сме успели да свършим. Обаче всички реклами призовават “купувайте”, “яжте”, а след това грижливо дават съвети как да влезем отново във форма.

Може да опитаме нещо различно. Да сътворим нова приказна история, която да ни отведе към белите, блестящи и снежни утрини, към детското вълнение и топлината на трапезата и споделянето.

Имам право да избирам и да кажа “Не, благодаря”
Често, споделяйки трапезата, роднините ни искат да опитаме от всичко, което грижливо са приготвили и държат да видят чиниите ни съвсем празни. Сигурно ви звучи познато. Отново ситуация, в която може да се сблъскаме с чувството за вина – понеже сме преяли заради близките или пък сме решили, че ги нараняваме, ако откажем. Не забравяйте, че не е нужно да правите някой друг щастлив, като изяждате повече, отколкото ви се яде. По този начин вредите на себе си на физическо и емоционално ниво. Имайте вяра във вашата способност да правите добри избори и се доверете на усещането си за ситост.

Да променим вътрешния диалог
“Заслужавам да се наслаждавам на празничните ястия, без да чувствам вина.” Храната е част от традициите ни, тя връща в спомените, събира ни по празниците, доставя удоволствие и осигурява подкрепа за нашето тяло, без която не можем. Защо да не й се насладим?! Вместо да се притесняваме за въглехидратите и калориите, можем да разгледаме порцията пред нас, нейните цветове, да усетим аромата й, тихичко да й благодарим. И после да се насладим на всяка хапка с чувство на благодарност. В крайна сметка стресът около храната няма да ни донесе здраве и дори може да ни навлече повече проблеми, отколкото парчето сладкиш. Негативният диалог влияе не само на отношението към храната, но и на самочувствието, на връзките ни и начина, по който изразходваме времето и енергията си. Вместо да сме в настоящия момент с близките хора, ние сме някъде в намръщените облаци на негативния вътрешен диалог.

Как да обичам себе си, така че да избирам добра храна?
Този въпрос е важно да си задаваме, а не от какво трябва се лишим, за да изглеждаме по-добре. Хранителните навици, които изграждаме ежедневно, са ключът към доброто здраве. Тялото ни има нужда от добра храна, за да може да ни служи добре. Ако не му дадем необходимите хранителни вещества, рано или късно това ще се усети. Храната не е наказание, а любов и уважение към нас самите.

“Кажи ми какво правиш с храната, която ядеш и ще ти кажа кой си! Едни я превръщат в лой и тор, други я превръщат в работа и настроение, а пък трети, чувал съм, я превръщат в Бог”.
– Алексис Зорбас

365 дни в годината
Това, което избираме да слагаме на трапезата си всеки ден, има далеч по-голямо значение от това, което ще изберем на Коледа и в новогодишната вечер. Ние правим различни хранителни избори постоянно. Ако сме в добро здравословно състояние и се храним пълноценно, няколко дни празнична храна няма да ни навредят. 80-20 е златната среда. 20-те процента ни дават възможност да похапваме и от не чак толкова здравословните храни без негативни последствия. В живота ни винаги има моменти, в които не можем да направим обичайния си избор и това е съвсем нормално. Приемете го и по-добре се фокусирайте върху приятелите, семейството и същината на празниците.

Френският парадокс
Французите са известни с любовта си към храната. На техните трапези присъстват маслото, багетите и виното… Звучи малко нездравословно, нали? Но статистиките показват съвсем друго – французите се гордеят с добро здраве. Една от техните тайни е именно доброто отношение, с което сядат на масата и малките порции. Споделеното с приятели парче торта може да ни усмихне и да се окаже не чак толкова нездравословно. Ключът, вярвам, е в умереността.

Уроците на Сините зони
Друг пример за хора в добро здраве са столетниците от Сините зони – пет зони, разположени в различни краища на света. Техните жители не само живеят дълго, но се радват и на добро здраве. Да, те се хранят добре и също като французите предпочитат малките порции пред големите. Движението е неизменна част от техния живот, но намирам за още по-интересна една обща черта, която споделят, независимо дали се намират в Гърция или Япония – живеят много сплотено. Ако приемем това време на трапезата като възможност да се насладим на настоящия момент с любимите си хора, без излишна тревога и суета, празникът ни ще бъде по-приятен и здравословен.

Балансът
Ако все пак храненето по празниците ви притеснява, винаги можете да приложите идеята за 80-20. Две хранения за деня могат да са по-здравословни, а третото, новогодишната вечеря например, не чак толкова. Включвайте разнообразие от сезонни зеленчуци. Добавете авокадо и тиквени семки към салатите. Пийте достатъчно вода. Добрата хидратация винаги е важна.

И не се лишавайте от баницата с късмет или шоколадовата торта, ако не искате да го правите. Спомнете си за примера на французите, малките порции и доброто настроение. Непременно изхвърлете обвиненията. Те вредят на здравето, а и някак покрай тях същината на празниците остава в сянка.

За финал няколко думи от коледното послание на Парамаханса
Йогананда:

“Помнете винаги, че докато търсите духовното, с редовни практики и дълбока медитация, вие трябва да служите и на другите.

Колкото повече се развиваме духовно, толкова по-дълбоки стават нашата любов и състрадание към човечеството.

Медитирайте редовно и практикувайте крия йога с цялата концентрация на вашия ум и интензивността на сърцето си. На Бъдни вечер медитирайте в продължение на часове, в присъствието на други. Посветете тази медитация на божествената любов, световния мир и братството между всички народи. Споделете вашите подаръци (материални, умствени и духовни) с по-малко щастливите на Коледа. Това ще направи вашите празници истински. Не е нужно подаръците да са скъпи, а практични.”


Текст: Ани Стойчева, сертифициран health coach към Института за интегративна нутриционистика в САЩ. Откриваме я на @statera.life във Facebook и Instagram


Още вдъхновяващи статии ви очакват в дигиталното издание на списание OM Yoga & Lifestyle. ВИЖТЕ ВСИЧКИ БРОЕВЕ ТУК

Абонамент

Абонирай се за неограничен достъп до онлайн йога класовете и електронното издание на списанието.
АБОНИРАЙ СЕ
[email protected]
omyoga.bg © 2021 Всички права запазени
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram